Při našich cestách po republice zaznamenáváme čím dál častěji generační obměnu v pneuservisech. Je to logický vývoj – otec (zakladatel) začal podnikat po revoluci, rozjel pneuservis, zažil zlaté časy tohoto oboru v Čechách, pak sešup a dnešní boj o přežití. Nyní po 25 letech se blíží důchodovému věku. Jeho děti (pokračovatelé) mezi tím dospěly a hledají své pracovní uplatnění v životě. Jak se daří pokračovatelům v tomto nelehkém oboru podnikání ?
Můžu říct, že tam, kde synové nebo dcery chtějí navázat na práci svých rodičů a postupně firmy přebírají, hodnotíme tento generační posun většinou velmi kladně.
Některé výhody mladých pokračovatelů jsou patrné na první pohled. Jde především o oblast „IT“. Tam, kde se otcové mnohdy trápili i s obyčejným souborem v excelu nebo odesláním emailu včetně té správné přílohy, nastupují velmi zdatní uživatelé výpočetní techniky a všeho, co s tím souvisí. Pružně pracují s maily, oprašují mnohdy roky zastaralé webové stránky, komunikují se zákazníky přes Facebook apod.
Tu důležitější změnu související s generační obměnou ale pozorujeme často ve způsobu myšlení. Pokračovatelé nejedou v „zajetých kolejích“, jako často jedou jejich otcové. Dívají se pohledem více z venku, přinášejí nové podněty, nedbají na desetileté vazby na lidi a firmy, se kterými se kdysi dobře obchodovalo, ale dnes už je s nimi obchodování spíše ze zvyku než z důvodu profitu. Noví nástupci v pneuservise dokáží mnohem snáz najít tlačítko „Reset“ (jak jsme o tom psali zde) a vnést do podnikání čerstvý vítr.
Samozřejmě jsou i servisy, kde se děti nechtějí věnovat pneuservisní činnosti jako rodiče, ať už z jakéhokoliv důvodu. Takové servisy budou v určitou chvíli na prodej nebo svou činnost ukončí.
Přejeme všem pokračovatelům otevřenou mysl. A víru v úspěch. Fandíme šikovným pokračovatelům, protože to jsou oni, kteří můžou změnit svůj pneuservis a ve finále celou branži. To, v jaké situaci jsou dnešní pneuservisy se nestalo ze dne na den, ale byl to postupný proces. Proces, kdy pneuservisy v zajetých kolejích postupně rezignovaly a akceptovaly horší a horší podmínky a dnes mnohdy dělají distributorům „bezplatný distribuční kanál“. S generační obměnou přichází nový vítr, boří předsudky svých otců a zavádějí nové postupy a strategie. Držíme palce!